
Kasinopelaaminen on toisille hauska harrastus. Toisille se aiheuttaa psyykkisiä, sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia.
Kasinoita ja kasinopelejä voi markkinoida, mutta markkinoinnin on oltava maltillista, vastuullista ja todenmukaista.
Kasinopelejä ei saa esimerkiksi markkinoida varmana tienä rikkauksiin, koska sitä ne eivät ole. Rahapelimainontaa ei myöskään saa suunnata alaikäisille.
Tässä artikkelissa käydään läpi sitä, millaista on hyvän tavan mukainen rahapelimainonta – ja sitä, mitä se ei ole.
Toistaiseksi rahapelejä saa markkinoida Suomessa vain Veikkaus
Vielä tällä hetkellä tilanne on se, että ainoa Manner-Suomessa markkinoida saava nettikasino on Veikkaus.
Tilanne voi kuitenkin muuttua parin vuoden sisään, sillä hallitusohjelman mukaisesti Veikkauksen monopolin pitäisi olla purettu 1.1.2026 mennessä.
Viimeistään tuosta päivästä eteenpäin ulkomaiset nettikasinot voivat hakea Suomen pelilisenssiä.
Lisenssin saaneet rahapeliyhtiöt voivat markkinoida Suomessa kulloinkin voimassa olevien lakien ja rajoitusten mukaisesti.
Vielä ei tiedetä, miten ulkomaisten nettikasinoiden markkinointia aiotaan jatkossa rajoittaa ja miten mahdollisista ylilyönneistä rangaistaan.
Seuraavilla riveillä keskitytäänkin Veikkauksen markkinointia koskeviin rajoituksiin ja Veikkauksen ylilyönteihin.
Ennakkotapauksina ne voivat antaa osviittaa siitä, kuinka tulevia Suomen lisenssin kasinoita kohdellaan markkinoinnin suhteen.
Näin Veikkauksen markkinointia rajoitetaan
Veikkauksen markkinoinnin on oltava vastuullista ja hyvän maun mukaista.
Siksi kaikki Veikkauksen markkinoinnin sisällöntuottajat suorittavat (nykyään) vastuullisen markkinoinnin verkkokurssin.
Veikkauksen markkinointia valvovat viranomaiset – muun muassa Poliisihallitus.
Markkinoinnin rajoitukset on kirjattu arpajaislakiin.
Arpajaislain mukaisesti Veikkaus saa markkinoida määrältään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudellaan maltillisesti.
Mainoksissa ei saa esimerkiksi:
- Ihannoida rahapelaamista
- Kuvata runsasta pelaamista myönteisesti
- Kuvata pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti
- Arkipäiväistää rahapelaamista
- Esittää rahapelien pelaamista ratkaisuna taloudellisiin ongelmiin
- Luvata pelaamisen edistävän sosiaalisen hyväksynnän saamista
- Antaa harhaanjohtavaa tietoa voittomahdollisuuksista
- Käyttää hyväksi kohderyhmän tietämättömyyttä tai herkkäuskoisuutta
- Tarjota ilmaista pelirahaa tai ilmaiskierroksia
- Markkinoida minkäänlaisia kasinotarjouksia
- Kehottaa rahoittamaan pelaamisella yleishyödyllistä toimintaa
Markkinointia ei luonnollisestikaan saa kohdistaa alaikäisiin, mutta myös alaikäisten henkilöiden käyttäminen mainoksissa on kielletty.
Markkinointia ei saa kohdistaa myöskään pelieston itselleen hankkineeseen henkilöön.
Sähköisten raha-arpajaisten ja nopearytmisten veikkauspelien, pelikoneiden ja kasinopelien markkinointi on rajattu vain paikkoihin, joissa ne ovat tarjolla.
Rajoitukset eivät kuitenkaan estä Veikkausta mainostamasta, sillä Veikkaus kertoo verkkosivuillaan käyttäneensä vuonna 2022 markkinointiin yhteensä 22,5 miljoonaa euroa.
Qatarin MM-kisojen pelikohteiden markkinointi ei vienyt budjetista suurtakaan siivua.
Qatarin ihmisoikeusrikkomusten takia Veikkaus linjasi, ettei jalkapallon MM-turnaukseen liittyviä pelikohteita poikkeuksellisesti markkinoida aktiivisesti.
Veikkauksen markkinointitiimin ylilyönnit
Veikkauksen vanhoja mainoksia löytyy helposti googlettamalla.
Kaikkia 1950- ja 60-luvuilla julkaistuja mainoksia ei voi pitää hyvän maun mukaisina.
Niissä luvataan helppoja voittoja ja varmoja rikkauksia sekä parjataan tummaihoisia.
Eräässäkin 1950-luvun mainoksessa luvataan, että veikkaamalla voi maksaa velkansa.
Tällaisia ylilyöntejä ei ole nähty vuosikymmeniin, mutta kyllä Veikkaus osaa vieläkin kokeilla rajojaan.
Esimerkiksi vuonna 2019 Kilpailu- ja kuluttajavirasto suomi Veikkausta ankarasti sen vastuullisuusperiaatteiden mukaisista mainoksista.
Erityisen kyseenalaisiksi katsottiin:
- Maailma on pelikenttä -kampanja: kiellettyä vedonlyönnin markkinointia erityisen aggressiivisella tavalla paikalla, missä on myös alaikäisiä
- Keno kuuluu päivärutiineihin -kampanja: KKV:n mukaan pelaamisen arkipäiväistäminen vaikuttaa pelihaittoihin
- Terttu Obersekki -kampanja: mainoksen terapeutti patisti asiakkaitaan toteuttamaan pelihalujaan raviradalla tai Veikkauksen verkkosivuilla
Viime vuosisadan puolivälissä Veikkauksen epäeettisiin mainoksiin ei puututtu.
Tällä vuosisadalla luulisi, että Veikkausta rangaistaisiin jotenkin.
Poliisihallituksen ja KKV:n huomautukset ovat kuitenkin saaneet Veikkauksen vain vähentämään mainontaansa sekä lupaamaan, että se parantaa tapansa.
Yhteenveto
Lisenssijärjestelmän perustamisen myötä kasinoiden markkinointi netissä tullee yleistymään – sillä edellytyksellä, että rahapelien markkinointi on sallittua jatkossakin.
Keskusteluissa on väläytelty niin markkinoinnin täyskieltoa kuin osittaisiakin rajoituksia (esimerkiksi vaikuttajayhteistöiden kieltämistä).
Jos rahapelejä saa markkinoida Suomessa jatkossakin, on mahdollista, että Suomen lisenssin kasinoihin kohdistetaan samoja rajoituksia kuin Veikkaukseenkin.
Kasinot eivät siis esimerkiksi saa markkinoida pelejä alaikäisille tai luvata rahapelien pelaamisen korvaavan työnteon.
Poliisihallitus ja KKV voivat tarvittaessa huomauttaa markkinoinnin sääntöjenvastaisuudesta, mutta vielä on epäselvää, voidaanko rahapeliyhtiötä esimerkiksi sakottaa asiasta.
Valvontaa hankaloittaa nykyisin se, ettei lainsäädäntö ole tarpeeksi selvä. Esimerkiksi markkinoinnin “liiallisuus” on tulkinnanvarainen käsite.
Saapa nähdä, tuleeko Suomeen Britannian tapaan jokin taho, joka tarkastaa rahapelien mainokset ennen niiden julkaisua.