Bränditietoisuus tai Brand Awareness on ollut päivän sana liiketoiminnassa. Se kertoo siitä, miten asiakkaasi muistavat ja tuntevat tuotteesi tai palvelusi. Toisin sanoen bränditietoisuutta on asiakkaan kyky tunnistaa ja muistaa tietty tuotemerkki tai palvelu eri olosuhteissa. Bränditietoisuus vaikuttaa tänä päivänä merkittävästi asiakkaan ostopäätökseen ja se on myös tärkeä osa myyjän mainonnan hallintaa, markkinointiviestintää ja brändin hallintaa.
Brändin muistaminen ja tunnistaminen ovat bränditietoisuuden avainkomponentit. Monissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että brändin muistaminen ja tunnistaminen toimivat lähes täysin eri tavoin. Brändin muistaminen liittyy yleensä muistin tai muistikuvan palauttamiseen ja brändin tunnistaminen puolestaan esineen tai palvelun tunnistamiseen.
Brändien kasvattaminen ja bränditietoisuuden lisääminen on merkittävä osa nettikasinoiden markkinointia muun muassa Johnslots -kasinolla.
Bränditietoisuus on läheisesti yhteydessä sellaisiin käsitteisiin kuin herätetty joukko (evoked set) ja harkintajoukko (consideration set). Nämä joukot sisältävä tietyn brändin, josta asiakas on kiinnostunut ja harkitsee sitä ostopäätöksessään. Tutkimusten mukaan asiakkaiden oletetaan pitävän mielessään 3-7 brändiä harkintajoukossaan laajalla tuoteryhmien valikoimalla. Asiakkaat päätyvät tavallisesti ostamaan yhden kolmesta parhaasta brändistä harkintajoukossaan, koska asiakkaat ovat osoittaneet ostokäyttäytymisellään ostavansa vain tuttuja ja hyvin vakiintuneita brändejä.
Avaintekijä asiakkaan ostopäätöksessä ja kestävän liiketoiminnan kasvussa sekä uskollisuudessa on bränditietoisuuden kasvattaminen. Vahva bränditietoisuus voi olla ennustaja brändin menestykselle.
Bränditietoisuutta voidaan parantaa bränditietoisuuskampanjoihin eli toisin sanoen markkinointiin ja markkinointiviestintään panostamalla. Tämä vaatii rahaa, budjetointia, suunnitelmallisuutta ja hyvin toteutettuja toimia.
Sijoita markkinointibudjettisi tehokkaasti ja järkevästi
Iso osa markkinointibudjetista kannattaa sijoittaa tänä päivänä tehokkaasti ja järkevästi bränditietoisuuden lisäämiseen ja kehittämiseen, koska se on merkittävin osa asiakkaiden ostopäätöstä tänä päivänä. Bränditietoisuuskampanjointiin sisältyy seuraavassa kerrottuja avainalueita.
1. Tietoisuuskampanjointi brändin nostamiseksi
Markkinajohtajat eri aloilla käyttävät kokonaisbudjetistaan jopa puolet tietoisuuskampanjoihin. Niillä tiedotetaan asiakkaita brändisi tarjonnasta ja tuotteesta sekä herätetään asiakkaiden mielenkiinto ja innostus brändiisi.
2. Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on tänä päivänä merkittävä ja oikein käytettynä tehokas työkalu näkyvyyden lisäämisessä ja tuotteesi brändäyksessä. Valitse yksi kaikista sosiaalisen median alustoista ja hallinnoi sitä esiintymällä johdonmukaisesti ja jakamalla hyvin tuotettua, arvokasta sisältöä. Hyvä sisältö kouluttaa, vahvistaa ja viihdyttää!
3. Livestriimaus/livestream
Livestriimaus/livestream on erittäin kustannustehokas tapa kasvattaa yrityksesi orgaanista liikennettä ja sitä kautta nopeuttaa asiakkaiden päätöksiä.
4. Podcastit
Podcastit ovat käyttökelpoinen tapa tänä päivänä niin tiedottamisessa, kouluttamisessa, viihteessä ja markkinoinnissa. Niiden suosio on ollut huimassa nousussa. Podcastien tekijät hakevat aina hyviä vieraita esityksiinsä. Ehkä voisit kertoa itsestäsi, yrityksestäsi ja brändistäsi podcastissa mielenkiintoisella tavalla. Se herättää aina isomman yleisön mielenkiinnon ja innostuksen.
5. Sponsoroidut sosiaalisen median viestit, hakukoneoptimointi ja lehdistöpaketti
Maksettu tai sponsoroitu viesintä somessa, hakukoneoptimointi ja lehdistöpaketit ovat suhteellisen edullisia ja tehokkaita tapoja kampanja- ja markkinointiviestinnälle. Ylettömästi niihin ei kannata kuitenkaan satsata, mutta niitä kannattaa hyödyntää osana isompaa bränditietoisuuskampanjaa muiden viestintäkeinojen hinnalla.
6. Kampanjoinnin ydinsisältöosat ja -kanavat
Valitse ja päätä huolella kampanjasi ydinsisältö- ja aiheet sekä tavat ja kanavat, joilla levität tietoa. Liika informaatio voi olla haitallista ja väärin valituilla kanavilla ei tavoiteta haluttua asiakasryhmää. Hyvin suunniteltu ja näyttävä tietosisältö tuotteestasi tai palvelustasi sisältäen oleellisen tiedon tarkkaan kohdennetuilla viesteillä kohderyhmän suosimilla kanavilla tuottaa parhaat tulokset.
Markkinointibudjetti kannattaa aina tehdä tuotteita ja palveluita myytäessä. Ilman markkinointia myynti käynnistyy hitaasti tai se ei käynnisty ollenkaan. Markkinoinnissa kannattaa osa budjetista satsata aina bränditietoisuuteen ja sen parantamiseen, koska sillä on hyvin merkittävä osa ja vaikutus asiakkaan ostopäätökseen.
Huonosti tehty kampanja voi aiheuttaa vahinkoa tai se on vain hukkaan heitettyjä resursseja. Onkin erityisen tärkeää määrittää aina huolella kampanjan tavoitteet, ja tutkia ja suunnitella se huolella.
Brändäys toimii ja tuottaa hedelmää niin tuotteiden, palveluiden kuin käsitteidenkin myynnissä ja tarjoamisessa. Brändääminen ei ole pelkästään tuotteiden tai palveluiden myymistä tai markkinointia, vaan se toimii myös toimintatapojen kohdalla. Näin se on onnistunut esimerkiksi kuntien brändäyksessä.