Miten peliyritykset voivat kasvaa digitaalisen markkinoinnin avulla?

peliyritykset ja digimarkkinointi

Peliyritykset ja niiden muodostama segmentti on merkittävä työllistäjä Suomessa ja ulkomailla. Täällä ala koki todellisen buumin 2000-luvun loppupuolella, jolloin älykännyköiden markkinoille tulo synnytti kuin tyhjästä miljardien dollarien toimialan.

Jotta digitaalisten pelien valmistaja voi luoda menestyviä tuotteita, sitä varten on tehtävä myös markkinointia. Tässä kohtaa esiin tulee digitaalinen markkinointi, joka on nykyään keskeisessä asemassa uusien video- ka kasinopelien markkinoinnissa.

Digitaalinen markkinointi osana videopelejä

Nykyään esimerkiksi mobiilipelit ovat yksi maailman koviten kilpailtuja markkinoita. Jotta alalla voi pärjätä, siihen ei riitä ainoastaan hyvä tuote. Sen lisäksi yrityksen on hallittava digitaalinen markkinointi, jotta pelaajat ylipäätään saavat tiedon uudesta mobiilipelistä.

Ammattimaiset pelifirmat aloittavat pelinsä markkinoinnin jo sen kehityksen alkuvaiheissa. Se mahdollistaa pitkän markkinointikampanjan ja sen, että pelin potentiaaliset pelaajat pääsevät osaksi yhteisöä jo varhaisessa vaiheessa.

Digitaalinen markkinointi on tehokas tapa lisätä videopelien näkyvyyttä, sillä suurin osa yleisöstä käyttää muutoinkin paljon aikaansa erilaisten laitteiden äärellä. Lisäksi se mahdollistaa peliyritysten kohdistaa markkinointi tarkasti niille kohderyhmille, joita se haluaa saavuttaa.

Tällaisen markkinoinnin suurimpia etuja on myös se, että kampanjat voidaan helposti kohdistaa eri maantieteellisille alueille.

Perinteisen markkinoinnin ohella vaikuttajamarkkinointi on alalla entistä suuremmassa roolissa. Erityisesti lähetyksiä peleistä netissä streamaavat pelaajat ovat yllättävän suuressa roolissa sen suhteen, mikä peli nousee hitiksi. Tämä on tärkeä väylä erityisesti pienemmille peleille, joilla ei välttämättä ole varaa kilpailla suurten peliyritysten kanssa perinteisen markkinoinnin saralla.

Myös nettikasinot käyttävät digitaalista markkinointia

Vaikka nettikasinot ovat erilaisia pelejä kuin perinteiset videopelit, ne toimivat osittain samalla alalla. Onhan kolikkopeleissäkin kyse nimenomaan peleistä, joissa on tietyt ehdot ja säännöt. 

Nykyään monet slotit ottavatkin paljon mallia videopeleistä, joten ne ovat tavallaan vain riisuttuja versioita kasuaaleista mobiilipeleistä. Tulevaisuudessa tämä kehitys tulee varmasti jatkumaan vielä pidemmälle videopeleihin liittyvän teknologian kehittyessä edelleen.

Mikäli olet kiinnostunut tutustumaan tämäntyyppisiin peleihin, Techopedia vertaa uusia kasinoita netissä, mikä auttaa sinua löytämään videopelejä muistuttavia rahapelejä helposti.

Suuressa kuvassa nettikasinot ja kolikkopelien valmistajat markkinoivat omia pelejään hyvin samoilla tavoin kuin videopelien valmistajat. Suuri ero on kuitenkin siinä, millä tavoin markkinointia saa tehdä johtuen erilaisista lakiin ja sääntelyyn liittyvistä tekijöistä. Perinteisten markkinointiväylien ohella affiliate-markkinointi niin netin kasinosivustojen kuin sosiaalisen median vaikuttajien kauttakin on alalla suuressa roolissa.

Sosiaalisen media on tärkeä markkinointikanava nykypäivänä

Asiaan liittyen on mahdollista löytää paljon tietoa jo pelkästään sosiaalisen median avulla. Pelialalla tietyt sosiaalisen median alustat ovat toisia suosituimpia, kun puhutaan pelien markkinoinnista.

Esimerkiksi X on erinomainen lähde kaikenlaiselle pelialaan liittyvälle tiedolle. Sieltä voi löytää paljon alan ammattilaisia, jotka kertovat kokemuksistaa ja jakavat mielellään vinkkejä markkinointiin liittyen.

Kun puhutaan videopeleistä ylipäätään, Discord on erittäin tärkeä sosiaalisen median kanavia. Siellä käydään keskustelua erilaisista peleistä fanien kesken, mutta on myös hyvin yleistä, että kehittäjiin saa yhteyden tämän palvelun kautta.

Samoin monet perinteisemmät keskustelufoorumit, kuten Reddit, ovat videopelaajien ja kasinopelaajien suosiossa. Sen lisäksi on olemassa erilaisia foorumeita, jotka keskittyvät esimerkiksi tiettyihin pelikonsoleihin, videopeleihin tai niiden valmistajiin.

Digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden mittaaminen

Digitaalinen markkinointi erilaisiin peleihin liittyen on suosittua myös siksi, että sen tehokkuutta on helppo mitata nykypäivänä. Kun jokin video- tai kasinopeli valmistetaan, sitä varten käytetään usein valmiita pelimoottoreita. Ne taas saattavat sisältää jo valmiiksi luotuja analytiikkatyökaluja, joiden avulla käyttäjien toimintaa on helppo mitata.

Tällaisia työkaluja käytetään myös verkkosivustoilla ja digitaalisilla kauppapaikoilla. Niiden avulla pelikehittäjät voivat saada hyvin yksityiskohtaista tietoa siitä, kuinka moni pelaaja on ylipäätään nähnyt heidän pelinsä kauppapaikalla. 

Samoin peleihin voidaan lisätä mittareita tutkimaan sitä, kuinka kauan pelaajat peliä pelaavat tai mitä he ylipäätään sen kanssa puuhaavat. Nämä tiedot auttavat pelinkehittäjiä tekemään parempia pelejä ja kehittämään tuotteidensa ongelmakohtia.

Tässä mielessä monet pitävät digitaalista markkinointia myös urkintana, sillä sen puitteissa luodaan paljon sellaista tietoja, jossa seurataan käyttäjien toimia. Se on tietysti hirveän ikävä ilmiö, mutta toisaalta tätä tietoa ei lain mukaan saisi käyttää siten, että se vaarantaa kunkin yksilön yksityisyyden.

Saatat pitää myös näistä: