Pelaajan näkökulmasta katsottuna nettikasinot saattavat vaikuttaa melko yksinkertaisilta verkkosivustoilta, joiden tekeminen voisi onnistua keneltä tahansa. Web-suunnittelijan tarvitsee vain koota yhteen kasinopelejä ja lisätä verkkokauppaominaisuudet. Helppo homma aloittelevillekin it-osaajille!
Tai sitten ei. Laadukkaan nettikasinon luominen on vaativa tehtävä, johon tarvitaan monien alojen asiantuntijoita. Vain Leonardo da Vincin kaltainen yleisnero pystyisi luomaan nettikasinon alusta loppuun itse, eikä lopputulos silloinkaan olisi kaikilta osiltaan täydellinen.
Tässä artikkelissa kerromme, minkä alojen asiantuntijoita nettikasinoiden suunnittelussa ja päivittäisessä toiminnassa tarvitaan. Nostamme esille etenkin kasinoiden markkinoinnista ja viestinnästä vastaavia ammattilaisia.
Lopuksi selvitämme, mitä on moniammatillisessa yhteistyössä syntyvä relationaalinen asiantuntijuus.
Casinot tarvitsevat eri alojen ammattilaisia
Netticasino ei ole mikään yksinkertainen kapistus laittaa pystyyn. Casinoiden suunnittelu ja ylläpitäminen vaatii monenlaista osaamista. Esittelemme seuraavaksi muutamia ammattiryhmiä, joiden asiantuntijoille on tarvetta nettikasinoiden maailmassa.
Graafiset suunnittelijat
Graafinen suunnittelija vastaa nettikasinon ulkoasusta ja käytettävyydestä. Hän asettelee valikot ja otsikot loogisille paikoille ja varmistaa, että tekstejä on helppo lukea. Lisäksi graafikko suunnittelee sivuston kuvituksen ja värimaiseman.
Sisällöntuottajat ja kääntäjät
Nettikasinon sivustoilla on yllättävän paljon erilaisia tekstejä, kuten pelikategorioiden esittelyitä, käyttösääntöjä ja ohjeita pelaajille. Nämä tekstit kirjoittaa sisällöntuotannon ammattilainen, joka osaa ilmaista asiat selkeästi.
Kansainvälisillä kasinoilla on usein jo tarvittavat tekstit valmiina, mutta niistä täytyy tehdä erikielisiä versioita. Ammattikääntäjät saavat tekstit kuulostamaan siltä, kuin ne olisi alun perinkin tehty kohdekielellä. Tarvittaessa he myös lokalisoivat sisältöjä kunkin maan pelaajille sopiviksi.
Koodarit
Ohjelmoijan ammattitaidolla on suuri merkitys kasinosivujen toimivuuden kannalta. Koodarin on otettava huomioon lukemattomia tilanteita ja luotava niitä varten tarvittavat käskyt ja ohjeet.
Asiakaspalvelun osaajat
Nettikasinoiden päivittäisessä toiminnassa tarvitaan paljon henkilökuntaa, sillä pelisivustot ovat avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.
Asiakaspalvelijat opastavat pelaajia käytännön asioissa, kuten bonusten lunastamisessa ja kotiutusten tekemisessä. Asiakaspalvelun ammattilaiset koulutetaan myös tukemaan peliongelmista kärsiviä.
KYC- ja AML-prosesseista vastaavat asiantuntijat
Nettikasinoiden rahaliikenne ei hoidu itsestään, vaan jonkun on huolehdittava maksujen sujuvuudesta päivittäin. Lisäksi nettikasinoilla on monia lakisääteisiä velvollisuuksia, kuten:
- KYC (Know Your Customer) eli pelaajan henkilötietojen tarkistaminen
- AML (Anti-Money Laundering) eli rahanpesun vastaiset toimet
- Source of Wealth (SOW) ja Source of Funds (SOF) eli pelaamiseen käytettyjen varojen alkuperäselvitykset
Esimerkiksi Maltan peliviranomainen edellyttää, että nettikasinoilla on erityinen Money Laundering Reporting Officer. Tämä asiantuntija huolehtii siitä, että lakisääteiset tehtävät suoritetaan asianmukaisesti.
Lainopilliset neuvojat
Jos nettikasinolle sattuu virhe esimerkiksi äsken mainitun AML-prosessin yhteydessä, se voi joutua vaikeuksiin viranomaisten kanssa.
Asian selvittämiseen tarvitaan ehdottomasti lainopillista neuvonantajaa. Juristeja työllistävät myös nettikasinoiden ja asiakkaiden väliset konfliktit.
Myös casinoiden markkinoinnissa tarvitaan moniammatillista yhteistyötä
Nettikasinoita on pilvin pimein, joten ne joutuvat kilpailemaan keskenään asiakkaista. Kasinoiden markkinointi on haastavaa työtä, sillä erot parhaiden pelisivustojen välillä ovat hyvin pieniä.
Kun kaikki kasinot tilaavat pelinsä samoilta valmistajilta, vain todella taitavat markkinoijat saavat oman työnantajansa erottumaan joukosta.
Kasinoiden markkinoinnissa tarvitaan monenlaisia asiantuntijoita, kuten:
- Viestinnän ammattilaisia
- Markkinoinnin taitajia
- Some-osaajia
- Kumppanuusmarkkinoinnin koordinoijia eli affiliate-managereita
Nettikasinoiden kampanjoiden suunnittelussa tarvitaan sekä markkinoinnin että pelialan tuntemusta. Lisäksi tiimissä on hyvä olla lainsäädännön hallitseva työntekijä, joka varmistaa, etteivät markkinointikeinot riko lakia (tai mistä voi hakea avustuksia, kuten korona-apua).
Mitä on relationaalinen asiantuntijuus?
Moniammatillisen yhteistyön edut on havaittu muuallakin kuin kasinomaailmassa, ja aiheesta on julkaistu mielenkiintoisia tutkimuksia. Opettaja-lehden artikkelissa kerrotaan Laura Rantavuoren relationaalista asiantuntijuutta käsittelevästä väitöskirjasta. Termi tarkoittaa sitä, että asiantuntijuus rakentuu yhteisen ongelman parissa työskentelevien ammattilaisten keskinäisistä suhteista.
Rantavuori tarkkaili vuoden ajan kasvatustieteen hanketta, jossa toteutettiin joustavaa esi- ja alkuopetusta kahdessa tamperelaiskoulussa. Hankkeen tarkoituksena oli helpottaa lasten siirtymistä esikoulusta 1. luokalle ja kehittää oppilaille luokkarajat ylittävää toimintaa. Henkilökunnan moniammatilliset suunnittelutapaamiset olivat hankkeen tärkein työskentelymuoto.
Rantavuori havaitsi, että eri ammattilaisten yhteiset tapaamiset auttoivat opettajia ymmärtämään lapsen tilannetta paremmin. Esikoulun opettaja tuntee lapsen ja hänen perheensä ja osaa kertoa, millaiset opetusmetodit toimivat hänen kohdallaan parhaiten. Taustatiedot saatuaan luokanopettaja ja erityisopettaja pystyvät hyödyntämään omaa osaamista paremmin.
Moniammatillisen yhteistyön haasteet
Rantavuoren tutkimuksessa selvisi, ettei relationaalinen asiantuntijuus synny itsestään. Jos moniammatillisten työryhmien tapaamisille ei varata tarpeeksi aikaa, ammattilaisten välit jäävät etäisiksi. Tällöin asiantuntijat eivät opi luottamaan toistensa osaamiseen, ja palaverit tuntuvat silkalta ajanhaaskaukselta.
Rantavuori peräänkuuluttaakin työyhteisön johtajien vastuuta moniammatillisen yhteistyön onnistumisesta. Työryhmille on annettava riittävästi aikaa ja resursseja, jotta yhteistyöstä olisi todellista hyötyä. Lisäksi osallistujia tulee motivoida rakentamaan tietoa yhdessä.
Yhteenveto
Nettikasinoiden suunnittelussa ja pyörittämisessä tarvitaan monipuolista osaamista. Graafiset suunnittelijat, koodarit, sisällöntuottajat ja kääntäjät ovat avainasemassa, kun kasino-operaattori haluaa luoda uuden pelisivuston. Päivittäinen toiminta puolestaan vaatii päteviä asiakaspalvelijoita, maksuliikenteestä vastaavia asiantuntijoita sekä lainopillisia neuvojia.
Myös kasinoiden markkinointiin tarvitaan monenlaisia osaajia. Parhaat kasinot syntyvät yleensä kaikkien edellä mainittujen ammattilaisten yhteistyön tuloksena. Tiimityö tuottaa relationaalista asiantuntijuutta, jonka avulla päästään parempiin tuloksiin kuin yksin työskennellen.
Nykyaikaiset nettikasinot ymmärtävät moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja etsivät palvelukseensa eri alojen osaajia. Siksi 2020-luvun puolenvälin kasinot toimivatkin paljon paremmin kuin erimerkiksi vuoden 2007 kasinot.