Uhkapelaamisen mainostamisesta on puhuttu Suomessa jonkin verran, sillä tiedetään, että Euroopan sisällä toimii paljon nettikasinoita. Suomessa uhkapelaamiseen liittyvää markkinointia saa kuitenkin suorittaa vain Veikkaus Oy. Tämä aiheuttaa tiukkoja rajoituksia, joiden mukaan uhkapelialalla tulee toimia.
Kasinot voivat markkinoida toimintaansa vain tietyllä tavalla, tietyllä alueella. Alueilla, joilla mainonta on sallittua, tulee noudattaa tiettyjä sääntöjä ja vastuullisuus tulee muistaa. vaikka markkinointi olisi sallittua, asiakkaita tulee lähtökohtaisesti aina tiedottaa liikapelaamien vaaroista ja vastuullisuudesta.
Tällä sivulla pohdimme Suomen ja Euroopan sisällä voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä käytäntöjä. Nämä poikkeavat toisistaan jonkin verrankin. Käytännössä muissa maissa ei ole käytössä samanlaista monopolitilannetta kuin Suomessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita täysin vapaata markkinointia ja toiminta on aina valvottua. Niissä maissa, joissa hyväksytään ulkomaistenkin kasinoiden markkinointi, uhkapelaamista valvotaan peliviranomaisten toimesta.
Täytyy myös muistaa, että kaikki kasinot eivät toimi kaikissa maissa. On olemassa tiettyjä rajoituksia, joiden mukaan kasinoiden tulee toimia. Niinpä palveluiden tarjoaminen ei ole Suomenkaan ulkopuolella mitenkään vapautettua.
Kasinoiden markkinointi Suomessa
Suomen lainsäädännön mukaan Veikkauksella on yksinoikeus, monopoli, rahapelaamisen mainostamiseen. Tähän kuuluvat kaikki rahapelaamisen muodot, kuten lotto, nettiuhkapelit, urheiluvedonlyönti jne.
Uhkapelaamisen markkinointiin liittyy jonkin verran sääntöjä, joita täytyy noudattaa. Suomalaisia ei saa mainonnalla houkutella pelaamaan eikä mainonta saa olla aggressiivista. Mainonnan tulee olla mahdollisimman neutraalia ja vastuullista pelaamista tulee korostaa. Vastuullisuuteen kiinnitetäänkin nykyään enemmän huomiota kuin koskaan.
Uhkapelimarkkinoinnissa keskitytään erityisesti liikapelaamisen haittojen ennaltaehkäisemiseen sekä niistä kertomiseen. Asiakkaille halutaan tuoda esille, että uhkapelaaminen on vain viihdettä eikä sitä saa pitää tulonhankkimiskeinona. Asiakkaille myös tiedotetaan julkisesti auttavista tahoista, mikäli tarvitaan apua liikapelaamiseen liittyen tai kun halutaan arvioida omaa pelaamista.
Suomessa uhkapelaamisen markkinointiin suhtaudutaan siis hyvin vakavasti eikä asiakkaita haluta houkutella laittamaan rahojaan likoon voittojen toivossa.
Kasinoiden markkinointi Euroopassa
Euroopassa on runsaasti toimijoita ja kilpailu on kovaa. Muissa Euroopan maissa pätevät eri lait markkinoinnin osalta ja markkinointi onkin Euroopassa sallitumpaa kuin Suomessa. Euroopassa markkinointia ei kuitenkaan voi kohdentaa sellaisiin maihin, joissa mainonta on kiellettyä.
Euroopassa mainonta keskittyy lähinnä Internet-mainontaan ja esimerkiksi televisiomainontaa ei enää juurikaan nähdä. Markkinointi keskittyy paljolti kohdennettuun mainontaan, hakukonemarkkinointiin ja sosiaalisiin medioihin.
Osa kasinoista ovat lähteneet markkinoimaan palveluitaan kaupallisten yhteistöiden kautta. Joillain kasinoilla on nähty julkisuuden henkilöitä, jotka ovat toimineet niinsanottuina kasinon lähettiläinä. Kasinoilla on nähty mm. David Hasselhoff, Drake ja muita.
Kasinot saattavat itsekin toimia sponsorina esimerkiksi tietyille urheilujoukkueille. Kasinot voivat tehdä yhteistyötä myös tiettyjen tapahtumajärjestäjien kanssa.
Kasinoita markkinoidaan eri tavoin, eri kanavilla, mutta erityisesti digitaalinen markkinointi on yleistynyt eri aloilla muutenkin. Tämä johtuu pitkälti siitä, että asiakkaat ovat siirtyneet digitaalisten palveluiden pariin ja käyttävät erityisesti mobiililaitteita. Digitaalinen markkinointi on mahdollista toteuttaa tällaisten laitteiden kautta niin, että markkinointi tavoittaa oikean kohdeyleisön.
Kasinoiden markkinoinnissa korostetaan vastuullisen pelaamisen lisäksi kasinopelejä ja toisinaan myös kampanjoita. Jos uudelle asiakkaalle myönnetään jokin etuus, monet ilmoittavat tästä markkinoinnissaan.
Netissä saattaa silloin tällöin näkyä vastuuttomia pelimainoksia. On hyvä tietää, että Suomen ulkopuolellakaan mainontaa ei saa suorittaa miten tahansa ja että sääntöjä rikkoneet ovat joutuneet vastuuseen. Sääntöjä rikkova kasino saattaa pahimmassa tapauksessa jopa menettää pelilisenssinsä, jonka jälkeen se ei saa enää tarjota uhkapelaamista.
Vastuun ottamisen merkitys
Uhkapelaamisen mainonnassa ei voi liikaa korostaa vastuun ottamista. Sillä, että kasinot ottavat vastuuta ja kannustavat asiakkaitakin vastuullisuuteen, on merkitystä yhteiskunnalle. Liikapelaamista halutaan rankalla kädellä vähentää ja luoda ilmapiiriä, jossa uhkapelaamista ei pidettäisi liian matalan kynnyksen tapana pyrkiä saamaan rahaa.
Vastuuta on myös kertoa asiakkaille pelaamisen riskeistä rehellisesti. Pelien palautusprosentit kerrotaan, mutta korkeakaan prosentti ei tarkoita, että pelaaja ei voisi hävitä panostamiaan rahoja.
Vastuullisuutta on myös tarjota asiakkaille vain turvallisia maksuvaihtoehtoja. Turvallisuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä millä tahansa pelisivustolla. Turvallisuutta on myös ottaa käyttöön ajan tasalla olevat salaustekniikat, joiden ansiosta asiakkaiden henkilö- ja maksutiedot pysyvät aina turvassa.
Luotettavilla kasinoilla näistä asioista pidetään huolta. Näin palveluitaan mainostava kasino mainostaa todellisuudessa luotettavaa palvelua, jossa otetaan huomioon myös vastuullisuus. Markkinoinnin täytyy vastata todellisuutta.