Kasinopelaamisen kanavoinnin onnistuminen kiinni bonuksista ja niiden markkinoinnista

Kasino bonukset

Kasinomaailmassa kanavoinnilla tarkoitetaan pelaajien houkuttelemista ja ohjaamista tietyille pelialustoille erilaisten markkinointikampanjoiden ja bonusten avulla.

Bonukset, kuten tervetuliaisbonukset, ilmaiskierrokset ja käteispalautukset, ovat keskeisiä tekijöitä pelaajien houkuttelemisessa ja sitouttamisessa. Hyvin suunnitellut kampanjat, jotka korostavat bonusten arvoa ja helppoutta lunastaa, voivat erottaa kasinon kilpailijoistaan.

Lisäksi selkeä ja kohdennettu markkinointi auttaa tavoittamaan oikean yleisön, mikä vahvistaa pelaajien sitoutumista ja kasvattaa asiakaskuntaa. 

Sekä onnistuneesta että heikommasta kasinopelaamisen kanavoinnista löytyy esimerkkejä maailmalta – niistä ja erilaisista bonusmuodoista kuulet lisää tässä artikkelissa.

Milloin kanavointi on onnistunutta?

Käytännössä kanavointi on onnistunutta silloin, kun sillä on saavutettu haluttuja tavoitteita. 

Tavallisesti tavoitteet koskevat esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkimista – esimerkiksi kasinobonuksilla halutaan houkutella uusia pelaajia rekisteröitymään.

Tavoitteena on kuitenkin tavallisesti myös pelaajien sitoutuminen. Pelaajien toivotaan pysyvän aktiivisina ja sitoutuneina kasinolle pitkälläkin aikavälillä, minkä vuoksi kasinoiden on hyvä tarjota heille muitakin houkuttimia tervetuliaispakettien lisäksi.

Esimerkkejä tästä löytyy maailmalta paljon, jopa aivan naapuristamme Pohjoismaista.

Ruotsi

Ruotsissa nettikasinoiden kanavointiaste on suhteellisen heikko. Siellä kasinot saavat laillisesti tarjota pelaajilleen vain tervetuliaisbonuksen, minkä seurauksena pitkiä asiakkuuksia ei niin helposti synny.

Pelaajat availevat uusia pelitilejä, mikä puolestaan vaikeuttaa pelikäyttäytymisen seuraamista. Myös lisensoimattomilla kasinoilla pelaaminen tyydyttävämpien etujen toivossa on suhteellisen yleistä.

Tanska

Tanskassa puolestaan kanavointiaste on suorastaan poikkeuksellisen korkea, jopa 90 % luokkaa. Heillä tervetulobonuksen lisäksi saa tarjota myös esimerkiksi kanta-asiakasbonuksia kohtuullisin väliajoin. 

Tällöin syntyy helpommin pitkäaikaisia asiakkuuksia, sillä aktiiviset ja uskolliset pelaajat kokevat tulevansa palkituiksi sitoutumisestaan.

Suomi

Suomessa ollaan viimein seuraamassa naapurimaiden jalanjäljissä ja siirtymässä omaan lisenssijärjestelmään. Veikkauksella on pitkään ollut yksinoikeus rahapelien markkinoinnille, mutta lisenssijärjestelmän myötä markkinointi sallitaan myös nettikasinoille.

Suomessa lisensoiduille kasinoille ei kuitenkaan ainakaan alustavasti olla sallimassa bonusten tarjoamista lainkaan. Tätä mallia on helppo verrata Ruotsin versioon, jossa kuitenkin sallitaan edes tervetulobonukset.

Jos kanavointiaste on heikko tervetulobonusten kanssa, on helppo kuvitella se vielä tätäkin heikommaksi ilman niitä. Kenties suomalaispelaajatkin alkavat hakeutumaan hanakammin lisensoimattomille kasinoille.

Tästä voi vaikeammin seurattavan pelikäyttäytymisen lisäksi seurata myös turvallisuuteen liittyviä riskejä, sillä lisenssittömät nettikasinot eivät ole sitoutuneet noudattamaan lisenssin vaatimia tiukkoja sääntöjä.

Kasinoiden tarjottava etuja myös uskollisille pelaajille

Tanskan esimerkin mukaisesti kasinoiden olisi tarjottava rahanarvoisia etuja sekä uusille että vanhoille pelaajille kanavointiasteen kasvattamiseksi.

Nettikasinoiden uskollisuus- ja VIP-ohjelmat ovat oivia tapoja palkita säännöllisiä pelaajia ja kannustaa heitä aktiivisuuteen.

Ohjelman sisällöt voivat vaihdella kasinoittain, mutta joitakin samoja pääpiirteitä niistä tyypillisesti löytyy:

  • Pistejärjestelmät – pelaajat ansaitsevat pisteitä pelaamisesta ja jokaisesta panoksesta. Pisteillä voidaan lunastaa ilmaiskierroksia, käteispalkintoja tai muita etuja. 
  • Tasojärjestelmät – kasinot käyttävät usein porrastettua järjestelmää, jossa pelaajat nousevat uusille tasoille aktiivisuutensa mukaisesti. Jokainen taso tarjoaa edeltäjäänsä parempia etuja.
  • Eksklusiiviset bonukset ja tarjoukset – VIP-pelaajat voivat saada yksilöllisiä ja räätälöityjä etuja. Näitä voivat olla esimerkiksi suuremmat talletusbonukset, suurempi cashback-prosentti, ilmaisvedot tai erikoistapahtumat.

Hyvä uskollisuusohjelma sitouttaa pelaajia pitkäksikin aikaa. 

Juuri tällaisten ominaisuuksien kieltämisellä on Rahapeliala ry:n edustajan lausunnon mukaan negatiivinen vaikutus lisensoitujen operaattorien kilpailumahdollisuuksiin lisensoimattomien operaattorien kanssa.

Sitouttamisessa voi hyödyntää myös turnauksia, kilpailuja ja käteispalautuksia, joista lisää seuraavaksi.

Turnaukset ja kilpailut tuovat lisäjännitystä pelaamiseen

Pelaajat voivat kilpailla myös toisiaan vastaan erilaisissa turnauksissa, joita useat nettikasinot tarjoavat.

Yksiä yleisimmistä ovat kolikkopeliturnaukset, joissa pelaajat keräävät pisteitä tai voittoja tietyistä peleistä. Blackjackin tai ruletin kaltaisiin peleihin keskittyneissä pöytä- ja livekasinoturnauksissa pelaajat kilpailevat eniten voittoja keränneiden kesken.

Vedonlyöntikilpailuissa luonnollisesti kilpaillaan urheilutuloksista ja leaderboard-kilpailuissa parhaat pelaajat palkitaan tulostaulukon perusteella. 

Näihin turnauksiin osallistuvat tyypillisesti kasinon aktiivisimmat pelaajat. Ne ovat siis uskollisuusohjelman tapaan keino palkita aktiivisuudesta lisäjännityksen ja -voittojen avulla.

Cashback-bonukset lievittävät tappioita

Casbackilla eli käteispalautuksilla tarkoitetaan pelaajille tarjottavaa hyvitystä, joissa osa hävityistä rahoista palautetaan takaisin. 

Kyseessä on prosentuaalinen palautus, kuten 5-20 % pelaajan tappiosta tietyllä aikavälillä, kuten päivä, viikko tai kuukausi. Eli jos pelaajan tappiot ovat 100 € ja cashback 10 %, hänelle palautetaan 10 €.

Cashback voi olla sidottu tiettyyn maksimimäärään ja se voi kasinoittain vaihdellen olla käteispalautus ilman kierrätysvaatimuksia tai bonus, johon liittyy kierrätysvaatimus. Etu voi olla myös pysyvä tai kampanjakohtainen – monesti se koskee vain VIP-ohjelmaan kuuluvia.

Yhteenveto

Nettikasinot ovat kautta aikojen tarjonneet pelaajilleen erilaisia bonuksia sekä houkutellakseen uusia asiakkaita että sitouttaakseen uskollisia pelaajia. 

Bonuksilla ja niiden markkinoinnilla onkin ollut aivan valtava merkitys siinä, miten onnistunutta pelaamisen kanavointi on ollut.

Suomessa lähivuosina voimaan tulevaan lisenssimalliin kaavaillaan alustavasti bonusten kieltämistä kokonaan, vaikka kasinoiden markkinointi muuten olisikin sallittua.

Kasinoiden markkinointi suomalaispelaajille voi olla monella tapaa onnistunutta, mutta bonusten rajoittamisen negatiivisia vaikutuksia on nähty jo naapurissamme Ruotsissa: pelaajat voivat siirtyä suosimaan lisenssittömiä nettikasinoita herkullisemmilla bonuksilla, jolloin lisenssijärjestelmään siirtymisestä ei saada täyttä etua irti.

Saatat pitää myös näistä: