Viisi huomiota kasinoiden markkinoinnista netissä

kasinoiden markkinointi

Monet ulkomaiset nettikasinot ovat onnistuneet puhuttelemaan suomalaisia pelaajia markkinointiviestinnällään.

Tässä artikkelissa esitetään viisi huomiota ulkomaisten pelikasinoiden (onnistuneesta) markkinoinnista Suomessa.

1. Suomenkielisyys on tärkeä markkinavaltti

Läheskään kaikki suomalaisille suunnatut nettikasinot eivät ole alun perin suomenkielisiä.

Mitä paremmin ne käännetään ja lokalisoidaan, sitä varmemmin ne saavuttavat suomalaisten pelaajien suosion.

Vaikka suomalaiset osaavat hyvin englantia, suomenkielisyys on tärkeä asia yritettäessä markkinoida kasinoa suomalaispelaajille.

Kaiken tämän on oltava suomeksi:

  • Kasinosivusto (myös säännöt ja ehdot) 
  • Pelitoiminnot
  • Asiakaspalvelu
  • Markkinointiviestintä

Onnistuneesta lokalisoinnista kertoo se, että myös ulkoiset linkit esimerkiksi peliongelmaisia auttaviin palveluihin on valittu kohderyhmän äidinkielen mukaisesti. Suomalaisittain lokalisoitujen nettikasinoiden markkinointi-ilmettä voi tutkailla esimerkiksi Turvallisetkasinot.com -sivuston artikkelin listasta. Kuten vertailusta huomaa, sinivalkoisuus ja supisuomalaiset brändinimet ovat kantava teema.

2. Kasinoblogi ja sosiaalisen median kanavat tukevat markkinointia

Suomalaispelaajiin on mahdollista vedota suomenkielisellä blogilla sekä suomenkielisillä sosiaalisen median kanavilla.

Monilla nettikasinoilla on oma blogi, jossa esitellään uusimpia pelejä ja/tai urheiluvedonlyönnin kohteita. Blogissa voidaan myös tarjota katsauksia kasinomaailman uutisiin.

Kun kohderyhmänä ovat suomalaiset kasinopelaajat, blogissa tulisi käsitellä nimenomaan suomalaisia kiinnostavia aiheita. 

Blogiteksteissä ja kampanjoissa pitäisi huomioida myös suomalaiset kalenterijuhlat, kuten juhannus.

Sosiaalisen median kanavat mahdollistavat vuorovaikutuksen pelaajien kanssa.

Suomalaispelaajat tavoittaa esimerkiksi näiden some-kanavien kautta:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube
  • Telegram

Joillain kasinoilla on myös Suomessa tuotettuja podcasteja ja suomalaisia striimaajia. 

Lisäksi etenkin takavuosina oli yleistä palkata kasinon keulakuvaksi suomalainen julkisuuden henkilö.

3. Suomalaisille suunnatut kampanjat kasinoilla

Suomalaisille suunnatut markkinointikampanjat kannattaa suunnitella sen mukaan, mitä suomalaispelaajien tiedetään haluavan.

Suomalaiset ovat ilmaisen pelirahan ja etenkin kierrätysvapaiden ilmaiskierrosten perään. Mitä enemmän käteiskierroksia kasino tarjoaa uusille pelaajille, sitä parempi.

Suomalaisten mieltymykset kannattaa ottaa huomioon myös muissa kampanjoissa, kuten kasinoarvonnoissa. 

Parhaat suomalaisille suunnatut nettikasinot hankkivat arvontapalkinnoiksi suomalaisia tuotteita tai esimerkiksi lahjakortteja helsinkiläisravintoloihin.

Osa rahapeliyhtiöistä järjestää asiakastapahtumia Suomessa. Tällaiset tapahtumat ovat hyvä tapa erottua muista ja sitouttaa pelaajat.

4. Suomi-teemaa käytetään suhteellisen vähän

Voisi luulla, että kaikki Suomen markkinoille tahtovat rahapeliyhtiöt hyödyntäisivät Suomi-teemaa (kuten kansallisia symboleja, Suomen lipun värejä ja perisuomalaisia nimiä).

Helsingin yliopiston Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskuksen (CEACG) julkaisu vuodelta 2021 kuitenkin osoittaa, että tällaisia elementtejä käytetään suhteellisen vähän.

Tällä hetkellä yleisintä on niukka lokalisaatioelementtien käyttö ja vähäinen panostaminen suomalaispelaajien tavoittamiseen eri kanavissa.

Aina silloin tällöin markkinoille tulee jokin Sisu Kasinon kaltainen suomalaisille räätälöity nettikasino. Se on suunniteltu puhuttelemaan suomalaisia aina nimestä lähtien.

Suomalaisiin ja suomalaisuuteen panostaminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Osa kasinojulkaisuista on käännettykin vain osittain.

5. Rahapelien mainostaminen Googlessa on tarkasti rajoitettua

Yksi tapa markkinoida netissä on Google Ads -mainosten hankkiminen. Google sallii vastuullisen rahapelimainonnan, mutta se hyväksyy vain tietynlaiset mainokset.

Rahapeleihin liittyvät mainokset ovat sallittuja vain, jos ne ovat Googlen käytäntöjen mukaisia, ja jos mainostajalle on myönnetty asianmukainen Google Ads -sertifiointi.

Mainoksia saa kohdistaa vain hyväksyttyihin maihin ja vain sellaisille laskeutumissivuille, joilla on tietoa vastuullisesta pelaamisesta.

Mainosten kohdistaminen alaikäisille on kielletty.

Esimerkkejä rahapeleihin liittyvästä sisällöstä, minkä Google sallii vain tietyissä olosuhteissa:

  • Offline-rahapelit, kuten kivijalkakasinoiden tai pokeriturnausten suoratoiston mainostaminen
  • Online-rahapelit: verkkorahapelien mainostaminen vaatii Googlen lupaa
  • Muut verkkopelit kuin kasinopelit, jos niissä maksetaan rahalla/arvoesineillä tai lyödään vetoa
  • Somekasinopelit: somekasinopelien mainostaminen on luvanvaraista, eikä samalla saa mainostaa oikean rahan kasinopelejä

Lisäksi Google noudattaa maakohtaisia rajoituksia, mitkä löytyvät samalta ohjesivulta kuin yllä mainitut käytännöt. 

Jos jokin maa ei ole luettelossa, Google Adsissa ei tueta rahapelien mainontaa kyseisessä maassa.

Suomi löytyy kyseisestä luettelosta.

Suomen kohdalla kerrotaan, että verkkorahapelien mainonta on sallittua valtion hyväksymiltä toimijoilta, joilla on myös Googlen myöntämä mainontalupa.

Valtion hyväksymät toimijat saavat mainostaa Googlessa verkkorahapelejä, verkkobingoa, urheiluvedonlyöntiä ja verkkokasinopelejä.

Lisäksi ne voivat mainostaa Googlessa tarjouksia (kuten bonuskoodeja), opetus- ja koulutusmateriaaleja, vinkkejä (kuten kertoimia) ja lottoarvontoja.

Loppusanat

Nettikasinot eivät toistaiseksi voi mainostaa suomalaisissa lehdissä tai suomalaisilla TV-kanavilla. Viranomaiset ovat alkaneet puuttua tarkemmin myös netissä harjoitettavaan markkinointiin.

Tilanne saattaa muuttua lisenssijärjestelmän perustamisen myötä, mikä tapahtunee tammikuussa vuonna 2026.

Sen jälkeen rahapeliyhtiöt voivat mahdollisesti ostaa Google Ads -mainoksia, solmia sponsorisopimuksia sekä tehdä yhteistyötä some-vaikuttajien kanssa.

Toistaiseksi rahapeliyhtiöiden on yritettävä tavoittaa suomalaispelaajat luomalla pelisivustoja, mitkä vetoavat suomalaisiin ja vastaavat näiden tarpeisiin.

Saatat pitää myös näistä: