
Markkinointi on olennainen osa yrityksen menestystä – sen kautta tehdään yrityksen nimi tunnetuksi ja hankitaan uusia asiakkaita. Kanavia markkinointiin on olemassa enemmän kuin koskaan, ja jo yhdellä viraaliksi levinneellä videolla voi olla suuri vaikutus toimintaan.
Kampanjaa suunnitellessa on tärkeä tunnistaa kohdeyleisö ja kanavat, joissa oman kohdeyleisön tavoittaa parhaiten. Tämän jälkeen luodaan kampanja, joka vetoaa kohdeyleisöön.
Sosiaalisen median ansiosta markkinointiin ei välttämättä tarvitse varata enää jättimäistä budjettia. Myös pienyritysten on mahdollista tavoittaa laaja yleisö – kunhan kekseliäisyyttä riittää.
E.l.f. Cosmeticsin Eyes Lips Face challenge
Ennen televisio, radio ja lehdet olivat tärkeimpiä markkinointikanavia, mutta nykyään sosiaalisen median alustat ovat ohittaneet ne. Puhutaan viraalimarkkinoinnista, jossa kohdeyleisöön erityisen hyvin uponnut kampanja voi tuoda valtavasti huomiota viraalihittinä.
Onnistunein esimerkki tästä on e.l.f. Cosmeticsin luoma Eyes Lips Face -haaste, joka levisi TikTokissa. Kampanja alkoi kappaleella, joka oli tehty brändin kirjaimien taustalla olevista sanoista eyes, lips ja face.
Kappale levisi TikTokissa, ja sillä saatiin yli viisi miljoonaa käyttäjien tekemää videota alustalle. Huomio levisi myös Spotifyhin, ja kappale nousi maailman kuunneltuimpien kärkipäähän.
Kampanjan markkinointiarvo oli valtava, ja se on hyvä esimerkki sosiaalisen median vaikutuksesta. Lisäksi se tavoitti nimenomaan brändin kohdeyleisön eli ne, jotka myös potentiaalisesti ostavat tuotteita.
Pikakasino.com ja hakukoneoptimointi
Sosiaalisen median lisäksi tehokkaaseen markkinointiin kuuluu hakukoneoptimointi, joka tarkoittaa oman sivun nostamista hakukoneiden tuloksissa mahdollisimman korkealle.
Netti ja hakukoneet ovat kuluttajille tärkein väline tiedonhakuun tuotteita ja palveluita etsiessä. Välillä tuloksia voi tulla kymmeniä sivuja, eikä kukaan jaksa selata listan loppuun saakka. Hakutuloksissa kärkeen nousevat sivut keräävät eniten klikkauksia, ja siksi hakukoneoptimointi kannattaa.
Onnistuneesta kampanjasta esimerkkinä Pikakasino.comin toteuttama hakukoneoptimointi, jolla se on onnistunut nousemaan tulosten kärkeen eri hakusanoilla. Tähän on päästy monen eri tekijän kautta, jotka yhdessä vaikuttavat hakutuloksiin.
Kaiken pohjana on sivusto, joka on rakennettu teknisesti toimivaksi. Sille on tuotettu hakukoneen käyttäjän kannalta hyödyllistä sisältöä, joka on rakennettu avainsanojen ympärille. Sen lisäksi panostetaan ulkoiseen optimointiin, joka tuo sivustolle luotettavuutta hakukoneiden näkökulmasta.
Hakukoneoptimointia on tehty pitkällä tähtäimellä, ja lopputulos on erittäin onnistunut. Sivusto tavoittaa tehokkaasti kohderyhmänsä, joka etsii tietoa ja pelisivustoja tietyillä hakusanoilla.
Unicef ja oikeius oppimiseen
Erilainen esimerkki onnistuneesta markkinointikampanjasta on Unicefin kampanja oikeus oppimiseen, joka herätti huomiota. Erittäin kekseliäs kampanja nojasi yhteen väärinkirjoitettuun sanaan, mutta toi valtavan määrän klikkauksia.
Kampanjan ideana on se, että vain koulutus mahdollistaa kirjoitusvirheen huomaamisen. Itse mainoksessa ei ole asiasta tietoa enempää, vaan se on tehokkaan yksinkertainen. Se ohjaa kuitenkin ihmisiä järjestön sivuille, jossa kerrotaan aiheesta kattavasti.
Mainoksen ympärillä on käyty myös vilkasta keskustelua eri foorumeilla. Ensimmäinen reaktio kirjoitusvirheen huomaamiseen on saattanut olla, että miten tällainen virhe on päässyt tarkistuksesta läpi. Tarkempi perehtyminen on kuitenkin selventänyt, että kyseessä on harkittu virhe.
Keskustelu on kuitenkin tuonut lisää huomiota asialle. Näin hyvin yksinkertainen mainos on herättänyt laajaa huomiota, ja kampanjalla on saavutettu sen tavoite.
Kyrö Distillery ja brändinrakentaminen
Kyrö Distillery on suomalainen menestystarina, jonka taustalla on vuosien työ brändiä rakentaen.
Yhtiön arvoja korostanut markkinointi on tuonut sille myös useita palkintoja, ja se on jopa valittu vuoden brändinrakentajaksi vuonna 2019. Samalla sen tuotteet ovat saaneet kansainvälistä huomiota, ja Kyrö Distilleryn ginit ovat keränneet palkintoja ympäri maailman.
Kyrö Distilleryn videoissa korostuvat suomalaisuus ja siihen liittyvät ilmiöt. Samalla nähdään tislaamon lähialueilla olevaa upeaa luontoa, jolla korostetaan tuotteiden alkuperää ja luonnollisuutta.
Palveluihin kuuluu nykyään tislaamokierros ja mahdollisuus vierailla saunabaarissa. Kesällä 2025 vietetään myös Kyröfestiä, joka on täysin ainutlaatuinen tislaamofestivaali ginin ystäville.
Kaikella tällä pieni kotimainen tislaamo on onnistunut nousemaan kansainvälisesti tunnetuksi nimeksi alalla, jossa kilpailu on kovaa.
Onni Market ja somemarkkinointi
Viimeisenä listallamme on pieni Joensuussa sijaitseva ruokakauppa Onni Market, joka on noussut somevideoillaan ilmiöksi myös muualla Suomessa. Kauppa avattiin vasta syksyllä 2024, ja jo muutamassa viikossa kauppias Hama Safirin hauskat somevideot olivat keränneet valtavan suosion.
Safirin videot keräävät tällä hetkellä jopa satoja tuhansia katselukertoja sosiaalisessa mediassa, ja kauppiaasta on tullut pienimuotoinen somejulkkis. Tavoitteena on jakaa hyvää mieltä – ja samalla markkinoida omaa yritystä.
Onni Marketin videot ovatkin hyvä esimerkki siitä, että onnistuneeseen markkinointiin ei välttämättä tarvita muuta kuin älypuhelin, huumorintajua ja kykyä heittäytyä.