Kasinoiden tiedottaminen on ratkaisevan tärkeässä roolissa asiakkaiden tyytyväisyyden ja uskollisuuden ylläpitämisessä.
Uusista yhteistyökumppaneista, maksutavoista, peleistä ja bonuksista tiedottaminen pitää pelaajat ajan tasalla ja estää turhan hämmennyksen syntymisen. Uskollisiltakin asiakkailta saattavat uudistukset mennä sivu suun ilman huolellista tiedottamista.
Tiedottamisen päätehtävänä on informaation jakaminen. Sen ja markkinoinnin raja on usein häilyvä, mutta molemmat ovat elintärkeitä kasinon brändin ja asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Lue lisää siitä, miksi aktiivinen viestintä on avainasemassa kasinoiden toiminnassa.
Asioita, joita kasinot tiedottavat asiakkaitaan
Laadukkaaseen viestintään panostavat nettikasinot pitävät asiakkaansa ajan tasalla monenlaisista muutoksista ja uutuuksista.
Keskeisiä tiedotuksen aiheita ovat esimerkiksi seuraavat:
- Entistä nopeammat kotiutukset uusien maksutapojen avulla
- Uudet pelit ja yhteistyö pelistudioiden kanssa
- Bonustarjoukset ja kampanjat
- Brändimuutokset ja nimenvaihdot
Uudet maksutavat voivat sekä houkutella kasinolle uusia asiakkaita, että lisätä jo olemassa olevien pelaajien aktiivisuutta. Nopeat kotiutukset ovat monelle prioriteettilistan kärjessä sopivaa nettikasinoa valitessa. Tämän kysynnän ympärille on muodostunut jopa kokonaan aiheille pyhitettyjä vertailusivustoja, kuten Nopeat-kotiutukset.com/.
Myös uusien peleistä ja pelistudioista on hyvä tiedottaa. Monella on ennestään omat suosikkipelit, joiden lisäystä kasinon pelivalikoimaan he ovat saattaneet jopa odottaa.
Ajankohtaisista bonuksista ja kampanjoista on myös tärkeää tiedottaa. Myös erilaiset brändiuudistukset vaativat huolellista tiedottamista asiakkaiden luottamuksen säilyttämiseksi. Aktiivinen viestintä auttaa kasinoa rakentamaan asiakasuskollisuutta ja pitämään pelaajat sitoutuneina.
Tiedottaminen pitää asiakkaat kartalla ja tyytyväisinä
Tiedottaminen on avainasemassa asiakkaiden tyytyväisyyden ja luottamuksen ylläpitämisessä – tämä koskee kaikkia palveluita, eli myös nettikasinoita.
Kun kasino kommunikoi selkeästi esimerkiksi nimenvaihdoksesta, maksutapojen muutoksista tai uusista bonustarjouksista, asiakkaat pysyvät kartalla ja vältytään turhalta hämmennykseltä.
Jos pelaaja on viihtynyt nettikasinolla pitkään, hänen ei välttämättä tule enää säännöllisesti selailtua sivustoa uusien ominaisuuksien toivossa. Hän saattaa sen sijaan kirjautua sisään ja siirtyä tottuneesti vakiintuneita reittejä suosikkipeliensä ääreen. Uudistukset voivat siis helposti jäädä huomaamatta.
Uutiskirjeet ja kampanjatiedotteet ovat tehokkaita tapoja herättää kiinnostusta ja innostaa pelaajia palaamaan ylimääräistä kaaosta välttäen.
Esimerkiksi maininnat uusista bonuksista, ilmaiskierroksista tai turnauksista voivat lisätä pelihalukkuutta myös silloin, kun pelaaja ei ole hetkeen vieraillut juuri tällä tietyllä nettikasinolla.
Tiedottamisen ja markkinoinnin välinen ero veteen piirretty viiva
Tiedottamisen ja markkinoinnin välillä kulkee usein häilyvä raja. Molemmat tavoittelevat asiakkaan huomiota, mutta painotukset ovat hieman erilaiset.
Tiedottamisen tarkoituksena on välittää asiakkaille oleellista ja informatiivista tietoa esimerkiksi muutoksista maksutavoissa, uusista palveluista tai tärkeistä käyttöehtoihin liittyvistä sisällöistä. Se keskittyy läpinäkyvyyteen ja asiakkaan luottamuksen säilyttämiseen.
Markkinointi puolestaan pyrkii vaikuttamaan asiakkaan päätöksiin, eli esimerkiksi herättämään kiinnostusta kampanjoilla, bonuksilla tai uusilla peleillä. Sillä ei ainoastaan välitetä tietoa, vaan tavoitellaan myös niin uusien kuin vanhojenkin pelaajien aktiivista osallistumista.
Käytännössä esimerkiksi uutiskirje voi yhdistää nämä: se tiedottaa tulevista muutoksista, mutta samalla houkuttelee asiakasta esimerkiksi kokeilemaan uutta bonustarjousta.
Näin viestintä voi olla sekä informatiivista että kaupallista yhtä aikaa. Tiedottaminen voidaan myös nähdä yhtenä osana markkinointiviestintää, jolloin se on tavallaan markkinoinnin alalaji.
Oletko kuullut, että Greentube on Veikkauksen uusi yhteistyökumppani?
Verkkojulkaisu iGaming Businessin mukaan osana Novomatic-konsernia toimiva Greentube on tuonut Suomeen suosituimpia pelejään yhteistyössä Veikkauksen kanssa. Valikoimaan on tuotu muun muassa sellaisia suosittuja pelejä kuin Book of Ra deluxe ja Lucky Lady’s Charm deluxe.
Tällaiset pelit ovat olleet suosittuja ulkomaisilla nettikasinoilla, mutta nyt niitä on tämän yhteistyön myötä sisällytetty myös Veikkauksen omaan pelivalikoimaan.
Tämän seurauksena osa juuri näiden pelien äärellä viihtyvistä suomalaispelaajista saattaakin aiempaa todennäköisemmin suosia Veikkausta pelipaikkana – mikä varmaankin on tarkoitus uudistuksen taustalla.
Tieto Greentuben ja Veikkauksen yhteistyöstä on levinnyt alun perin juuri iGB:n kaltaisissa ulkomaisista lähteistä, sillä Veikkauksella on tiukat rajoitukset tiedottamisessa Suomessa rahapelimarkkinointiin liittyvän tiukan lainsäädännön vuoksi.
Lainsäädäntöön on tiedossa uudistuksia lähivuosina, sillä Suomi on siirtymässä omaan lisenssijärjestelmään. Tällöin myös rahapelien markkinointi tulee todennäköisesti olemaan vapaampaa.
Yhteenveto
Kasinoiden viestintä on keskeinen osa asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Tiedottaminen uusista maksutavoista, peleistä, bonuksista ja brändimuutoksista auttaa asiakkaita pysymään ajan tasalla ja vähentää kaaosta, jota voi syntyä ilman riittävää tiedottamista.
Tiedottamisen ja markkinoinnin ero on usein hämärtynyt, mutta molemmat ovat tärkeitä kasinon toiminnan kannalta.
Tiedottamisessa keskitytään tyypillisesti informatiiviseen sisältöön, kun taas tehokkaalla markkinoinnilla pyritään houkuttelemaan maksavia asiakkaita pelien ääreen.
Suomessa kasinoiden markkinointi vapautetaan vasta 2020-luvun puolivälin jälkeen, ja tämä sääntely on asettanut omat haasteensa tiedottamisen toteutukseen. Jopa monopoliasemassa pitkään toimineen Veikkauksen uusista yhteistyökuvioista on monesti tiedotettu ensisijaisesti ulkomaisten medioiden kautta.