
Jokainen netin sadoista suomenkielisistä kasinoista kehuu olevansa markkinoiden nopein ja paras. Tosiasiassa nettikasinoiden välillä ei ole valtavia eroja, sillä niillä kaikilla on samantapainen pelivalikoima. Lähinnä asiakaspalvelun laatu ja bonusehtojen reiluus erottavat parhaat nettikasinot heikkotasoisimmista pelisivustoista.
Tästä huolimatta kasinoharrastajilla on hyvin voimakkaita mielipiteitä siitä, mikä nettikasino on paras. Pelaajien käsitykset nettikasinoiden laadusta eivät läheskään aina perustu tosiasioihin, vaan kyse on pelkistä mielikuvista. Tietyt brändit koetaan paremmiksi, vaikka ne eivät välttämättä tarjoa mitään sellaista, mitä kilpailijoilla ei ole.
Brändimielikuvat ovat nettikasinoille erityisen tärkeitä, koska ne joutuvat jatkuvasti kilpailemaan keskenään asiakkaista. Vahva brändi saa kasinon erottumaan joukosta ja jäämään pelaajien mieleen. Tässä artikkelissa selvitämme, mistä asioista kasinoiden brändimielikuvat yleensä muodostuvat, ja mitä konkreettista hyötyä niistä on liiketoiminnan kannalta.
Brändin luominen alkaa teeman valinnasta
Uuden pelisivuston avaamista suunnittelevat kasino-operaattorit joutuvat näkemään todella paljon vaivaa saadakseen kasinon erottumaan joukosta. Olipa uutuuskasino millainen tahansa, markkinoilla on todennäköisesti jo useita samanlaisia pelisivustoja.
Operaattoreilla on tapana käyttää vuodesta toiseen samaa kasinoalustaa, eivätkä varsinkaan suurten kasinoperheiden uusimmat tulokkaat yleensä tarjoa pelaajille mitään ennennäkemätöntä. On kuitenkin välttämätöntä saada asiakkaat uskomaan, että uusi nettikasino on ainutlaatuinen ja kokemisen arvoinen.
Varmin keino onnistua tässä on uniikin teeman valitseminen, mutta sekin on helpommin sanottu kuin tehty. 2000-luvun alkuvuosina kaikki teemat olivat vielä tuoreita, eikä kasinoiden tarvinnut muuta kuin valita omansa. Nykyään viikingit, merirosvot ja viidakkoseikkailut ovat jo eilisen lumia, ja kasinoiden pitää keksiä jotain paljon eksoottisempaa erottuakseen joukosta.
Nopeus on olennainen osa kasinobrändiä
Lähes kaikki nettikasinot haluavat tehdä nopeudesta osan brändimielikuvaansa. Pelaajat eivät mielellään odottele voittorahojaan päiväkausia, vaan haluavat saada ne pankkitililleen mahdollisimman nopeasti. Etenkin Pay N Play -kasinot ovat löytäneet tästä keinon luoda itselleen vahva brändi.
Monet kasinot väittävät tarjoavansa nopeammat kotiutukset kuin kilpailijansa, ja usein niiden nimikin liittyy tavalla tai toisella nopeuteen. Tässä pari esimerkkiä:
- Nopea Casino
- Nopeampi Kasino
- Nopein Casino
- Teho Kasino
- Vauhti Casino
Kuten näiden kasinoiden nimet osoittavat, nopeus todellakin on nettikasinoille tärkeä kilpailuvaltti. Jokainen nettikasino haluaa saada pelaajat uskomaan, että se käsittelee kotiutukset kilpailijoitaan nopeammin.
Kun brändi on vahva, huonotkin bonukset kelpaavat
Brändin vahvuudella on kasinon menestyksen kannalta valtaisa merkitys. Kuten Reetta Ryynäsen opinnäytetyössä todetaan, mielikuva tuotteen paremmuudesta on kuluttajille tärkeämpi kuin tosiasiat. Jos kasino saa pelaajat vakuuttumaan siitä, että se tarjoaa markkinoiden nopeimmat kotiutukset, ei rahansiirtojen todellisella kestolla ole suurta merkitystä.
Vahva brändi antaa kasinolle mahdollisuuden heikentää palveluaan ilman huolta asiakkaiden kaikkoamisesta. Se voi alentaa peliensä palautusprosentteja, jolloin kasino saa jokaisesta pelikierroksesta hitusen enemmän voittoa.
Asemansa vakiinnuttaneilla kasinoilla on myös usein huonommat kasinotarjoukset kuin uusilla pelisivustoilla. Kun pelaajat ovat ihastuneet johonkin tiettyyn brändiin, heillä on tapana hyväksyä kohtuuttomatkin bonusehdot mukisematta.
Monen kasinon brändi perustuu suomalaisuuteen
Selkein esimerkki brändin ihmeellisestä voimasta on se, miten monet ulkomaiset nettikasinot ovat onnistuneet naamioitumaan suomalaisiksi. Suomalaispelaajat kyllä tietävät, että Veikkaus on ainoa aidosti suomalainen kasino. Silti etenkin Maltan ja Viron lisenssillä toimivia kasinoita sanotaan yleisesti suomalaisiksi.
Suomalaisuuden korostaminen on yksi kasinoiden tärkeimmistä markkinointikeinoista, ja teema näkyy nettikasinoilla monin tavoin:
- Sivustot suomennetaan huolella
- Kasino tarjoaa suomenkielistä asiakaspalvelua
- Pelivalikoimaan kootaan suomalaisia kiinnostavia pelejä
- Monilla kasinoilla on Suomeen liittyvä teema ja design
- Suomalaiset saavat ETA-kasinoilta voitot puhtaana käteen
Mielikuva kotimaisuudesta on monille pelaajille jopa ratkaiseva tekijä, kun he valitsevat itselleen uutta pelipaikkaa. Siksi kasinot tuovat viestinnässään jatkuvasti esille sitä, että niiden sivustot on suunniteltu suomalaiseen makuun sopiviksi.
Yhteenveto
Brändimielikuvat ovat nettikasinoille erittäin tärkeitä. Kasinot toimivat digitalisoituneessa ympäristössä, jossa kilpailu kiristyy päivä päivältä. Kilpailuvalttien keksiminen on haastavaa, koska useimmat kasinot tilaavat pelinsä samoilta valmistajilta.
Todelliset erot kasinoiden välillä ovat siis vähissä, mutta kuitenkin jokainen kasino haluaa erottua joukosta. Uudet kasinot pyrkivät herättämään pelaajien huomion luomalla itselleen mieleenpainuvan brändin. Tämä onnistuu helpoiten ainutlaatuisen teeman ja designin avulla.
Nettikasinot pyrkivät liittämään brändiinsä niitä asioita, joille pelaajat antavat eniten arvoa. Siksi nopeus, suomalaisuus ja verovapaus korostuvat niin monien kasinoiden viestinnässä.
Kasinovalinnassa mielikuvilla on aina enemmän painoarvoa kuin tosiasioilla. Kun kasino saa vakuutettua pelaajat omasta ylivertaisuudestaan, sen ei enää tarvitse nähdä paljoakaan vaivaa asiakkaiden viihtyvyyden eteen. Brändimielikuvien voima saa pelaajat hyväksymään huonotkin palautusprosentit ja kasinobonukset.